پردازنده 6 هسته ای AMD?
نوشته شده توسط : ALAALDIN DARPARESH

‎اینبار تصمیم گرفتیم به نقد و بررسی تخصصی پردازشگر شش هسته ای اینتل بپردازیم. بنابراین سراغ پردازشگر AMD Phenom II X6 1090T رفتیم و حالا می توانید بررسی کامل تخصصی این پردازشگر شش هسته ای ام دی را بخوانید. اگر علاقمند هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

 
 

‎به سال 2007 برگردید، زمانی که AMD پلتفرم جدید خود را با نام Spider (عنکبوت) معرفی کرد. این پلتفرم از پردازنده سری Phenom، چیپست های سری 700 و کارت های گرافیک سری Radeon 3800 تشکیل شده بود. کمی بیش از یک سال طول کشید تا بالاخره در ژانویه 2009 این شرکت پلتفرم Dragon (اژدها) را معرفی کرد. این پلتفرم، همه CPUهای شرکت AMD، چیپست ها و پردازنده های گرافیکی را شامل می شد. اما این بار پردازنده های سری Phenom II، چیپست های سری 700(با یک پل جنوبی جدید) و کارت های گرافیک سری Radeon 4800 به عنوان اجزای اصلی این پلتفرم مطرح بودند. حالا AMD تصمیم گرفته که باز هم یک پلتفرم جدید ارائه کند. این پلتفرم Leo نام گرفته است. اولین ترکیب این پلتفرم از پردازنده سری Phenom II X6، چیپست 890FX و کارت های سری Radeon 5000 تشکیل شده.

 
 

1-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎مدتی است که Phenom II X6 نظر خیلی از علاقه مندان تکنولوژی را به خود جلب کرده و به همین دلیل چیپست 890FX هم به عنوان چیپست مکمل این پردازشگر، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. داستان در مورد چگونگی معرفی این پلت فرم جدید ادامه دارد اما فعلا زمان پرداختن به مشخصات پردازنده AMD Phenom II X6 1090T است.

 
 

2-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

3-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎هر چند که Phenom II X6 1090T دو هسته بیشتر نسبت به نسل قبلی یعنی Phenom II X4 دارد، اما تغییر بزرگی در معماری این پردازنده صورت نگرفته. فقط تعداد هسته ها از ۴ به ۶ عدد رسیده است. اما AMD ویژگی جدیدی را به نام Turbo Core به این پردازنده اضافه کرده است.

 
 

‎در مقابل پردازنده های اینتل هم از قابلیتی به نام Turbo Boost بهره می برند که در اورکلاک، یک یا چند هسته در شرایط لود کامل قرار می گیرند و این کار به منظور مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر صورت می گیرد. برای مثال پردازنده های اینتل در حالت عادی برای پردازش از هر 4 هسته خود استفاده می کنند و به این ترتیب چند عملیات پردازشی را در یک زمان انجام می دهند. اما با استفاده از تکنولوژی Turbo Boost از حداکثر توان هسته ها استفاده می شود. یعنی اگر در حال حاضر شدت عملیات پردازشی مورد نیاز به گونه ای است که تنها دو هسته برای اجرای آن مورد نیاز است، آن دو هسته به فرکانس مورد نظر اورکلاک می شوند و بقیه هسته ها در فرکانس استاندارد خود باقی می مانند و به این ترتیب عملیات اجرایی را بر برنامه در حال استفاده متمرکز میکنند تا نتایج بهتری حاصل شود.

 
 

‎اما تکنولوژی Turbo Core که از سوی AMD معرفی شده، تا حدی متفاوت است. این تکنولوژی به این صورت عمل می کند: زمانی که عملیات پردازشی به حدی رسید که از توان CPU خارج بود، فرکانس یکی از Processing Clusterها (که متشکل از سه هسته هستند) به طور اتوماتیک و بدون دخالت نرم افزار، 500 مگاهرتز افزایش می یابد. البته این ضرورتا به این معنی نیست که هر سه هسته به یک اندازه اورکلاک می شوند، بلکه مقدار اورکلاک را خود پردازنده برآورد کرده و انجام می دهد. یعنی ما در این مورد با یک پردازنده ی Over Clocker رو به رو هستیم. این قابلیت برای اولین بار در سری Phenom X6 ارائه می شود و روی همه مادربرد های دارای سوکت AM3 قابل استفاده خواهد بود ( البته برای این کار باید بایوس سیستم آپدیت شود)

 
 

4-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎معماری هسته های این پردازنده Thuban نام دارد. در این معماری مقدار Cache L1 به 768KB می رسد. ‎(۶۴ کیلوبایت حافظه برای دستورالعمل ها و ۶۴ کیلو بایت برای دیتا (داده) در هر هسته)، مقدار Cache L2 هم ۳ مگابایت در نظر گرفته شده است. (۵۱۲ کیلو بایت در هر هسته) مقدار کش L3 هم ۶ مگابایت می باشد که بین هسته ها به اشتراک گذاشته شده است. همچنین معماری این پردازنده 45 نانومتری و اندازه آن ۳۳۶ میلیمتر مربع است. همچنین سری Phenom X6 از هر دو نسل رم DDR 2 و DDR 3 پشتیبانی می کند و سرعت HT(Hyper Transport) این پردازنده ها فعلا برابر با 4 GT/s می باشد. مقدار Threads های این پردازنده هم ۶ عدد است، یعنی هر هسته می تواند یک عملیات پردازشی را انجام دهد. ( Core i7-980X Extreme از ۱۲ Threads استفاده می کند.)

 
 

‎- اورکلاک
‎در یک آزمون، برای اورکلاک این پردازنده از خنک کننده استاندارد AMD PIB استفاده شد و ولتاژ CPU را در بایوس به 1.5 ولت رساندند. مادربرد استفاده شده در این تست 890FXA-G70 از شرکت MSI بود. ضریب افزایش تکنولوژی Turbo Core را به 19.5X رسانده و برای بالا بردن فرکانس HT این پردازنده از AMD Overdrive استفاده شد، تا بتوانند به حداکثر فرکانس با بیشترین پایداری دست پیدا کنند. در نهایت فرکانس این پردازنده به ۰۱.۴ گیگاهرتز به صورت پایدار رسید و دمای آن پس از اورکلاک ۶۸ درجه سانتی گراد بود. البته با توجه به این که از فن استاندارد برای خنک سازی استفاده شد، باید شاهد دمای بالاتری را بودیم که از این بابت باید به AMD تبریک گفت.

 
 

5-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎- چیپست 890FX
AMD، همزمان با معرفی پردازنده سری Phenom II X6، چیپست 890FX را معرفی کرد. ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که تفاوت 890GX با 890FX چیست ؟ در پاسخ باید گفت که این دو چیپست بسیار به یکدیگر شبیه هستند و فرق این دو در داشتن تراشه گرافیکی مجتمع است که 890GX از آن بهره می برد و در صورت استفاده از این چیپست ، نیازی به کارت گرافیکی خارجی نخواهید داشت . اما 890FX برای کارهای حرفه ای مناسب تر است. حال به بررسی جزء به جزء این چیپست می پردازیم:

 
 

6-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎همانطور که در تصویر مشاهده می کنید معماری این چیپست از نوع ۶۵ نانومتری است. این چیپست به طور مستقیم از ۲ رابط PCI-E 2.0 به صورت X16 و یا ۴ رابط PCI-E 2.0 به صورت X8 پشتیبانی می کند. مانعی هم بر سر راه Crossfire کردن وجود ندارد. رابط پردازنده و چیپست نیز از نوع Hyper Transport نسل سوم (HT3) است که سرعتی برابر 5.2GT/s(2600MHz) دارد. سوکت تعبیه شده در مادربرد های مبتنی بر این چیپست، از نوع AM3 بوده و پردازنده می تواند از طریق این سوکت به طور مستقیم به داده های رم دسترسی داشته باشد. این پردازنده با پل جنوبی(SB 850) نیز از طریق رابط Alink Express III با سرعت ۴ گیگابایت در ثانیه ارتباط دارد. SB850 از ۱۴ پورت USB 2.0، رابط PCI، صدای HD، پورت SATA 3.0 (6Gbps) وGigabit Ethernet برای اتصال به شبکه، پشتیبانی می نماید.امکاناتی که بر روی این چیپست در نظر گرفته شده است، آن را به یک انتخاب مناسب برای حرفه ای ها تبدیل می کند و این چیپست با کارهای گرافیکی میانه خوبی خواهد داشت. اما اگر قصد استفاده از چیپست 890GX را دارید ، لازم است بدانید که تراشه گرافیکی مجتمع روی این چیپ از نوع ATI Radeon HD 4290 است و از دایرکت ایکس ۱.۱۰ پشتیبانی می کند. البته شتاب دهنده گرافیکی UVD 2 هم مورد پشتیبانی قرار گرفته است. البته معماری چیپست 890GX از نوع 55 نانومتری است . بنابراین تراشه گرافیکی قدرت بالایی نداشته و برای کارهای حرفه ای مناسب نیست.

 
 

‎- مادربرد های پیشنهادی
‎اولین گزینه ای که از مادربرد های مبتنی بر چیپست 890FX، پیش روی شما قرار می گیرد، مادربرد Asus CrossHair IV Formula است. مادر برد های سری CrossHair بر پایه پلتفرم AMD بوده و همواره به گونه ای طراحی شده اند که نیاز های اساسی و ویژگی های مطلوب گیمر های حرفه ای را پاسخگو باشند. این مادربرد از USB 3.0 و SATA 3.0 (6Gbps) پشتیبانی می کند و چهار عدد اسلات PCI-E X16 از دیگر امکاناتی است که به گیمرها آرامش خاطر می بخشد. علاوه بر امکاناتی که در چیپست 890FX وجود دارند، تکنولوژی های انحصاری شرکت ASUS مانند Turbo V ، Core Unlocker ، MemOK و صدای X-FI هم در این مادر برد به کار گرفته شده اند تا به عملکرد هر چه بهتر آن کمک کنند . سطح این مادر برد، چیپست و پل جنوبی با heat-sink های بزرگ و مثلثی شکل خنک می شود و این کار به خوبی صورت می پذیرد . این مادربرد با امکانات خود ، نظر کاربران حرفه ای و بازی خورهای حرفه ای را به خود جلب می کند.

 
 

7-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎دومین گزینه مادربرد MSI 890FX-GD70 است. این مادربرد هم مانند ASUS از USB 3.0 و SATA 3.0 پشتیبانی می نماید. نکته قوت این مادربرد استفاده از 5 اسلات PCI-E 2.0 X16 است. علاوه بر این امکانات، این مادر برد از تکنولوژی Dr.Mos شرکت MSI استفاده می کند. Dr.Mos مجموعه ای از امکانات و تکنولوژی های جانبی روی مادربرد است که توان آن را برای خنک سازی و انجام اورکلاک های پیشرفته بالا می‌برد. بایوس این مادربرد هم عملکرد بسیار مناسبی داشته و در شناسایی قطعات سخت افزاری تقریبا بی عیب عمل می کند. مخاطبان اصلی این مادربرد را می توان گیمر های حرفه ای و اورکلاکرهای حرفه ای دانست. MSI با ارائه این مادربرد، خود را به عنوان یکی از مدعیان اصلی رقابت در پلتفرم جدید AMD معرفی کرده است.

 
 

8-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎- تست ها و بنچ مارک ها
‎هر چقدر از مشخصات عددی یک سخت افزار صحبت کنیم، باز هم نمی توانیم مطمئن باشیم که آن، عملکردی در حد انتظار ارائه می دهد به همین دلیل نتایج حاصل از تست تکنولوژی های جدید از اهمیت فراوانی برخوردارند.

 
 

‎- تست با PC Mark
‎در این تست می توانید بازدهی عملکرد این پردازنده را در انجام عملیات مختلف پردازشی مشاهده کنید. نتایج در مادربرد های Asus و MSI بسیار به هم نزدیک هستند. به همین دلیل اگر می خواهید بدانید که کدام یک را باید انتخاب کنید، به نیاز های خود رجوع کنید و تصمیم بگیرید. این CPU در مقایسه با رقیب اصلی خود یعنی Core i7-980X، کمی ضعیف تر عملکرده و توان Core i7-980X به خصوص در Communications یا رد و بدل کردن اطلاعات ، تحسین بر انگیز است اما در مجموع با توجه به این که فرکانس 1090T در مقایسه با رقیب خود کمتر است (3.2GHz )عملکرد قابل ملاحظه و بسیار خوبی را از خود ارائه داده و باعث خوشحالی طرفداران AMD شده است. ضمن این که در نظر داشته باشید که نتایج این بنچ مارک، نمی تواند عملکرد این پردازنده را تمام و کمال نشان دهد پس به تست های بعدی نیز توجه داشته باشید.

 
 

9-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎- تست با 3DMark 06
‎این تست شامل دو صحنه مختلف سه بعدی بود، که به وسیله ی رندر گیری نرم افزاری که تابع عملکرد CPU بود، اجرا شد. همانطور که می دانید نرم افزار 3DMark تحت DirectX بوده و به همین دلیل نتایج نیز در نرم افزار ها و بازی های مبتنی بر DX صدق خواهند کرد، در غیر این صورت ممکن است عملکرد ها به گونه ای دیگر نمود پیدا کنند . این CPU در عملکرد، باز هم از Core i7-980X شکست خورد.

 
 

10-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎- تست با 3D Mark Vantage
‎در این تست هم از ابزار تست پردازنده این نرم افزار استفاده کردیم (نتایج به دست آمده حاصل عملکرد تمامی هسته ها است). این تست از صحنه برخورد دو هواپیما و طبیعتا، انفجار و برخاستن دود از آنها بود که بار سنگینی بر دوش CPU می گذاشت. در این تست Phenom II X6 1090T در وضعیت وخیمی قرار گرفت و تنها توانست از Phenom II X4 965 و Core i5-750 که هر دو، پردازنده های 4 هسته ای هستند برتر باشد و عملکرد آن به پای هیچکدام از پردازنده های Core i7 استفاده شده در این تست ( حتی پردازنده های 4 هسته ای ) نمی رسد! در این تستCore i7-980X، یعنی رقیب اصلی این پردازنده، بهترین عملکرد را با اختلاف زیاد ارائه داد.

 
 

11-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎نتیجه ای که از این تستها می توان گرفت، این است که پردازنده ی جدید AMD؛ در پردازش صحنه های سه بعدی مبتنی بر Direct X، خیلی خوب عمل نمی کند. با این حال نتایج حاصل از این تست ها را هنوز نمی توان پایان کار دانست. حداقل تا وقتی که Crysis هست.

 
 

‎- تست با Enemy Territory: Quake Wars
‎در این تست از بازی Enemy Territory کمک گرفته شده. البته با کیفیت پایین، بدون فیلتر های AA و با رزولوشن 800x600 پیکسل این کار صورت گرفته. مشخصات سیستم استفاده شده هم در تصویر موجود است. در این تست نتایج بسیار به هم نزدیک بود و نکته عجیب این که Phenom X4 965 توانسته در فریم دهی بهتر از 1090T عمل کند. اما پردازنده Core i7-980X، باز هم توانست قدرت خود را به معرض نمایش بگذارد و با اختلاف مناسب از رقیبان خود پیشی بگیرد.

 
 

12-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎- تست با Crysis
‎این بازی از سطح جزئیات وسیع و گرافیک فوق العاده ای برخوردار است. اما، برای این تست بازی را در کیفیت پایین، بدون فیلتر های AA و با رزولوشن 800x600 پیکسل اجرا شده و همانطور که می بینید نتایج شگفت انگیزاند. در این تست i7-980X دقیقا دو برابر 1090T، بازدهی داشت. سایر پردازنده های اینتل نیز عملکردی بهتر از 1090T داشتند. حتی Core i5-750 که از نظر اعداد و ارقام بسیار از 1090T ضعیف تر است، توانست عملکرد بهتری از آن ارائه دهد.

 
 

13-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎عده ای این مشکلات را ناشی از ضعف معماری این پردازنده میدانند، که باعث شده بازدهی آن کمتر شود . به هر حال بهتر است «این که چرا AMD در ساخت پردازنده جدید خود این گونه عمل کرده است» را بیشتر مورد تحقیق قرار دهیم. البته تست هایی که انجام شد همگی تحت Direct X بودند و شاید این پردازنده در رابط نرم افزاری Open GL عملکرد متفاوتی را ارائه کند. اما چیزی که فعلا واضح می نماید این است که در این تست 1090T با پردازنده های مختلف و با معماری های متفاوت رقابت کرد و نتوانست عملکرد مناسبی در مقابل آنها ارائه دهد.

 
 

‎- سخن پایانی
1090T در مقابل Core i7-980X حرف چندانی برای گفتن نداشت. اما می توانیم این دو پردازنده را از دو جهت مورد مقایسه قرار دهیم. از نظر عملکرد، Core i7-980X برنده مطلق این رقابت است و اینتل توانسته است با معماری GolfTown بازدهی مناسبی را داشته باشد و به راحتی از سد AMD بگذرد. اما اگر بخواهیم این دو را از نظر قیمت مورد بررسی قرار دهیم، AMD با صرفه تر است. زیرا قیمت i7-980X هنگام عرضه ۹۹۹ دلار بود، در حالی که قیمت 1090T فقط ۲۸۵ دلار است و از این نظر بر اینتل کاملا برتری دارد. همچنین 1090T توانایی بالایی برای اورکلاک کردن از خود نشان داده که موجب خوشحالی طرفدارانش شده. خنک سازی نیز توسط فن استاندارد درون جعبه، به خوبی انجام می پذیرد. مصرف انرژی هم در این مدل در سطح مناسبی قرار دارد.

 
 

‎اگر چه 1090T عملکرد چندان خوبی را ارائه نداد، اما چیپست 890FX توانایی های بالقوه بسیاری برای رشد دارد و با پشتیبانی از اسلات های زیاد 2.0PCI-E و دادن آزادی عمل در Crossfire به کاربران، همچنین پشتیبانی از سوکت AM3 ، خود را به چیپست محبوبی برای کاربران حرفه ای و گیمرها تبدیل کرده است.  
‎اشکالی که ممکن است از سوی برخی از کاربران نسبت به بنچ مارک ها گرفته شود ، این است که چرا از کارت گرافیکی سری Radeon که با CPU های AMD سازگاری بیشتری دارند ، استفاده نشده، که این هم ایراد به جایی است. ولی سایت Hot Hardware که منبع تست ها و بنچ مارک ها بوده، باید پاسخ گو باشد. اما شرایط برای تمام پردازنده ها برابر بود و همانگونه که اینتل به خوبی از هر دو پلتفرم گرافیکی Radeon و GeForce پشتیبانی میکند ، AMD نیز باید این امکان را فراهم نماید.

 
 

14-Phenom II X6 1090T-narenji-ir.jpg

‎در کل 1090T پردازنده به صرفه ای برای خرید است. اما اگر خود را جزء گیمر های حرفه ای می دانید، شاید Core i7-980X گزینه مناسب تری باشد.




:: بازدید از این مطلب : 767
|
امتیاز مطلب : 140
|
تعداد امتیازدهندگان : 46
|
مجموع امتیاز : 46
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: